lördag 7 maj 2016

Kronoby 7.5-16

Trots att jag ändå hållit på några år med hundutställningar (min första utställning jag deltog i var i Kajaana på 2005) så har jag aldrig varit på hemmaplan. Så nu fick jag känna hur det känns, och inte kändes det ju så mycket, det roliga var ju att det var så mycket bekanta.
 
Hur som helst, jag och två barn och mormor körde iväg till Emet danspaviljong 20km bort. Vädret var varmt men solen gassade inte vilket var skönt. Domare var Jouku Leiviskä, det var 4 kooikrar anmälda och redan när vi fick startnumrorna gissade jag mig till vem annan som månne anmält sig. Eftersom Rex var först i rasen och Nova sist så antog jag att det är en championhane och juniortik vi skulle ha som motståndare. Och jag hade rätt. Rex var då, som sagt, först ut. Han uppförde sig bra och till och med sträckte sig fram och ville hälsa på domaren. Rex fick bedömning Utmärkt men inget CK eftersom domaren tyckte Rex var lite för mycket på hullet och det störde hans rörelser som blev lite klumpiga.
Rex bedömning:
Sopivan kokoinen, erinomaiset mittasuhteet omaava. Hyvä tilava runko.
Erinomainen eturinta. Kauniit oikeanmu. silmät. Hyvin kiinnittyneet korvat.
Hyvä leveä reisi. Matalat kintereet. Tuhti kunto hieman häiritsee liikkeitä.
Ranteet turhan jäykät. Turkki ei parhaassa kunnossa tänään
 
Och championhanen fick bara EH/Mycket God så det blev ingen bästa hanhund denna gång. Sen var det dags för tikarna och juniortiken var först i tur och även hon fick EH/Mycket god. Sen blev det då Novas tur och Nova uppförde sig som man ska även om hon inte gav järnet. Vi fick springa i triangeln flera gånger bara för att domaren ville se hur hon springer när hon har upp huvudet. Jag hade ju hört domarens lovord redan när vi stod på bordet men ändå blev jag överraskad och överlycklig när jag hör ringsekreteraren ropa ERÍNOMAINEN ja SA (berömligt med CK) och vi automatiskt blev BIR med SERT!!!
 
Novas bedömning:
Erittäin kaunislinjainen, erinomaista rotutyyppia oleva. Kaunis päinen.
Erittäin kaunis ilmeinen. Erinomaiset korvat. Kokoonsa nähden erinomsinen runko.
Korvissa lupaavat hapsut. Hyvä reisi & lihakset. Hyvän
muotoiset käpälät. Liikkuuikäisekseen hyvin
 
Detta var även för mig ett prov på hur Nova reagerar på en manlig domare, som hon hade mycket obehag för på vinnarutställningen. Nu var det absolut inga problem. Så efter att jag samlat mig lite blev det att köra en vända hem eftersom min mamma skulle i jobb och minstingen fick bytas ut mot mellandottern. Så det blev en snabb bilfärd, jag tappar alltid tidsuppfattningen när jag inte är på tävlingsplatsen. Även om det stod i brevet att gruppfinalerna startar kl.15 så hade jag nästan panik att de skulle starta tidigare. När vi väl var tillbaka på plats satt vi och väntade i 1h, men bättre så än att hasta in i sista minuten med andan i halsen.
Vi gjorde ett halvt varv i stora ringen och sen var det tack och hej, men vad gör det, jag är så nöjd med min söta Nova. Roligt var ju att Novas kullsyster i Norge även blev BIR med CERT idag, grattis Luna!!
Nu sikar vi in  oss på Helsingfors 21.5 och sen blir det Tromsö 18.6!!!!
Eftersom Rex ska med till Tromsö är han lagt på diet så han är i representativt skick tills dess =)
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar