söndag 22 maj 2016

Helsingfors INT 21.5-16

Igen var det dags att bege sig iväg på utställning. Denna gång bar det av ända till Helsingfors. Det blev tidig start med pjamaståget som for 5.30 från Kokkola. Jag satt bredvid en kvinna som var påväg på kattutställning. Hon korkade sin första öl innan klockan hunnit bli 6 och hann ta några innan hon steg av tåget i Tammerfors. Hon sa att det nästan är policy att dricka öl på kattutställningar. Tur att det är hundar jag håller på med för öl är verkligen inte gott...
 
Framme i huvudstaden var det sommarvärme, min kära moster kom emot mig med tåget och vi strövade kring på Hagnäs-torg innan vi begav oss mot Vinthundscentret där utställningen hölls. Nova är verkligen en ren lanttis-hund för hon tyckte att stadens fart och fläkt är mycket obehagligt. Bara att åka buss är en skräckupplevelse för henne men hon finner sig bra i situationen ändå. Det var Laurent Pichard från Schweiz som dömde och 13 kooikrer var anmälda. Det var stekhett i solen och det var svårt att få upp nån fart på Nova när vi värmde upp. När det sen blev vår tur ville hon inte allt att domaren skulle röra hennes bakdel, tandvisningen var inga problem. Resultatet blev EH (MG på svenska) Domaren tyckte hon var lite för klen i kroppen men också tror jag blygheten drog bort lite poäng fast han inte nämnde det.
 
Novas bedömning:
Still very puppylike looking 18 months old.
Exc eyesform abd expression, wellsett ears.
Medium length of neck. Needs to have a little more
substance and fullfill materinity.
Excellent tailset & carriage
 
Verkligen ingen skönhetsbild men det syns ju att vi är på utställning i alla fall
Fotograf är Suvi Tyynismaa
 
 
Men huvudorsaken varför vi var ända till Helsingfors på utställning var att jag ville träffa estländaren Mufi, som jag har tittat lite extra på. Han var otroligt trevlig och att han blev dagens stora vinnare med BIR, CERT och CACIB och blev Finsk Utställningschampion gjorde ju inte honom mindre attraktiv! Han kommer att höftröntgas i sommar och göras övriga hälsoundersökningar, detsamma gäller Nova, bara dendär arma löpningen skulle starta nångång...Men ville det sig riktigt bra så kanske det blir en Estlandsresa till våren.
 
Hemresan tillbringade jag 6 h i en urgammal tågvagn som var proppfull av unga, högljudda scouter påväg på läger. Kan säga att det var skönt att komma hem, och fick krypa isäng kl. 2.15. Trots att dagen var tung väntar jag bara till nästa gång.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar