tisdag 27 september 2016

Man lär sålänge man lever

Trots att jag haft hund  i 17 år så finns det så mycket nytt att lära sig, som tur - vem vill bli fullärd =)
Bara som en så "enkel" sak som att hunden blir champion, jag visste ju att man ska ansöka om finskt championat via OmaKoiras digitala tjänst, fint så. Och jag visste att jag, sen när FI ch blivit bekräftat, ska skicka en ansökan till Norska kennelklubben. Men nu har jag fått lära mig (googla till mig) hur man får ett utländskt champion bekräftat i Finska databasen. Jag trodde länge att det finns något internt system som överför nya championtitlar men icke, utan då ska man skicka den norska bekräftelsen till FKK. Men det var enkelt, och fort gick det, inom ett dygn var den nya titeln tillagd. Har även idag lärt mig hur man tar en skärmdump (känner mig som en gammal kärring...) men här är resultatet av mina båda inlärningar
 
 
Och lite sparsam har jag blivit också (kniido som jag skulle vilja uttrycka mig på ren Kronobysvenska) men jag har inte beställt något diplom till Rex, varken finskt eller norskt. Känner att det skulle bli ett dyrt papper som samlar damm. Men en norsk championrosett har jag beställt, en rosett ser ju i alla fall fin ut när den samlar damm.
 
Och äntligen kom jag mig ut i skogen med Nova, det var så tyst och stilla, det var första gången vi var till skogen utan Tiki. Men Nova fick nog upp farten ändå, hon tog sig t.o.m ett dopp
 
 
Trevlig fortsättning på hösten, här spinner jag vidare på valpplanerna!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar