söndag 16 januari 2022

Året 2021

 Dags att sumera året som gott.

För 2021 har verkligen varit ett intressant år, det har varit utställningar, agility och valpar.

Året började ju ganska lugn. Novalight´s Bring it On "Bellis" vann lokalföreningens vandringspris "Bästa valp 2020"


Coronan satte ju stop för de flesta evenemang under våren. Men det mest frustrerande under början av 2021 var väntan på Skys löp. Men plötsligt en dag, då vi var på skidsemester till Vuokatti, kanske just tack vare miljöombytet så började Sky löpa.

Sen blev det ett evigt springande till veterinären för progesteronprov. Tillsist var det rätta tiden för Sky att bli inseminared med frusen sperma som kommit till Finland från England i sista minuten innan Brexit. Hon blev inseminerad på dag 16, samma dag som hon blev parad med Cola för 2 år sedan. Denna gång hette hanen Cairnbraid Onwaba Lukimbi of Gladsheim "Zuri"

Och glädjen var stor när Sky visade sig vara dräktig


Kan inte tacka nog nejdens bästa veterinärklinik KronoVet för fantastisk service!!! Och även stort tack till Tuire Tamminen på Evidensia VetEr för super service och att hon orkade svara på mina frågor både före och efter!!!

Och sen en vacker dag i maj föddes Novalight´s C-kull, 3 hanar och en tik!


Och Sky var helt underbar mamma, märktes att hon var omföderska, hon hade nog helst inte ens velat ha med mig på förlossningen.

Sen var det full fart i 8 veckor framåt!! Tycker nästan dessa 4 hade mer ljud en förra kullen på 6 valpar.

Hade beslutat mig att spara en valp, till att börja med hade jag planerat att behålla tiken men vart efter de utvecklades så fastnade jag mer för nån av hanarna. Ännu samma dag som den sista skulle åka hade jag inte bestämt mig. Istället var det Eazy som bestämde att han ville lämna hemma. Och så blev det.




I juni fick vi äntligen starta utställningssäsongen. Då hade de alla rasers utställninge i Tuuri. Ingen succe resultatmässigt men roligt att träffa alla igen!!




Vi hann även en sväng till Kuopio för ungdomarnas FM i agility. Jessica kom på en hedrad 5:e plats men hon hade definitivt haft medaljchans om inte Nova plötsligt vägrade hoppa genom ringen. Det som jag minns mest färifrån var att det var otroligt hett, nästan 30 grader.




I juli hade de dubbelutställning i Uleåborg.

På lördag, Novalight´s Bring It On "Bellis" BIR, CERT, CACIB 


Dagen efter så fick Trixie stå i rampljuset. Tack till Mikaela som visade henne när jag hade leverans av valpar 😊

Söndag; Moonhaven French Daisy "Trixie" BIR, CERT, NORD CERT


Drygt 2 veckor senare var vi i Kalajoki.

Bellis BT2, CERT, CACIB


Och Trixie BT3, RESERV-CERT


I augusti drog jag och tidigare nämnda Mikaela till Fauske i Norge, måste ha varit den mest minnesvärda resan i år, och roligt hade vi. Och resultaten kan man inte klaga på heller.

Trixie, BIR, CERT!!!



Ännu några veckor senare skulle Mikaela och jag har åkt iväg till Tallinn men hon blev oturligt nog förkyld och jag åkte iväg ensam med mina 2 kooikertikar, varav en löpte, och Mikaelas welsh Marwin som tyckte Bellis doftade underbart. Och denna kan jag nog klassa som den galnaste resan jag gjorde i år. Men resan gav utdelning.

Bellis BT2, CERT & CACIB => BalticW -21!!
Även Marwin fick även titeln BalticW-21 och han blev även Estnisk utställnings champion!!


Efter det blev det paus en månad men sen drog jag iväg till Litauen, oturligt nog drabbades Bellis av magkatarr innan och fick lämna hemma, Men Trixie fick full utdelning!

3xBIR-JUN
3xJUN-CAC = Litauisk juniorchampion!
3xBIR


Och på den resan träffade jag helt underbara människor, ingen nämnd, ingen glömd 😍

Under sommaren hann vi även med flera agilitytävlingar men det var först till hösten som det verkligen "lossnade". Då började plötsligt nollorna komma in efter att de dragits med förargliga femmor även om banan varit bra.

Och på sista möjliga chansen fick de äntligen den sista nollan som behövdes för en flytt till klass 2!! Men de finska reglerna är så att man får göra allt upp till 8 nollor i ettan om man inte vill flytta efter den tredje. Så de fortsätter ännu i ettan när äntligen flytet innfunnit sig. Men kan även säga att i skrivande stund har det kommit flera nollor till så nu "får" de bara ta en nolla till innan de måste flytta till klass 2.

Och självklart måste det närmas att Jessica och Nova blivit uttagna till ungdomarnas TopTeam 2022!!! Ska bli spännande att följa deras utveckling!


Fodertiken Novalight´s Catching Fire "Flame" har deltagit i match show i början av december


Visst är hon fin!!! 😍


Året avslutades med buller och bång på mässcentret i Helsingfors 18-19.12.

Moonhaven French Daisy vann båda dagarnas juniorklass och kan nu titulera sig;

Helsinki juniorWinner-21


JuniorWinner-21


Bellis fick nöja sig med VG denna helg. Hon hade precis innen utställningen fyllt 2 år så detta var första chansen för henne att kunna bli champion. Men vi tar det lite senare istället.

Trots att coronan härjat så har vi ju hunnit med rätt mycket i år och dessutom klarat oss undan smitta, än så länge. Får se vad 2022 bjuder med sig. Självklart hoppas jag ju få visa upp Eazy i ringen detta år. Vi har siktat in oss på ras specialen både här i Finland men även i Sverige. Hoppas på en Norgeresa och en massa, massa annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar