onsdag 3 februari 2016

Uppfödarkursen godkänd

Förra helgen, min enda lediga helg i januari, tillbringade jag i Vasa på uppfödarkurs. Tack och lov var vi två "här norrifrån" så vi kunde samåka. Kursen var intensiv men intressant. Idag kom rsultaten, full pott i testet och jag var nöjd. Fick även ett diplom så nu är det bara att ansöka om kennelnamn, och betala förståss =)

Idag var jag även till veterinären för att vaccinera Nova och på samma gång tog jag även blodprov för att se om Nova är fri från vonWillebrand och ENM som är sjukdomar som förekommer i rasen. Blodprovet skickades till Holland så får se hur länge det räcker innan resultatet kommer. Även knäna blev undersökt och hon ha PL 0/0, alltså fri från patellaluxation!! Senare ska jag undersöka hennes höfter, armbågar och ögon men veterinären rekommenderade att vänta tills hon löpt eftersom löp kan föra med sig slapphet i lederna (alltid lär man sig något nytt) Så vi tar löp och några utställningar nu på vårkanten och sen blir det röntgen, som ett siste steg för att se om hälsa räcker till för avel. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar