onsdag 6 januari 2021

Året som gått

 Gått nytt år allihopa!!

2020 var ju kanske inget år att hurra för men jag är tacksam över att jag och mina nära har fått vara friska och ha sina jobb kvar, som sjukskötare har jag ju inte precis behövt oroa mig för att bli utan jobb, snarare tvärt om. men nu ska vi inte prata jobb...


Trots att förra året inte blev som man tänkt sig så måste jag ju ändå sumera Corona-året.


Januari

Början av året var det valpgos som gällde och det var så underbart med de små liven 😍





Februari

Valpgoset fortsatte men även flytten det det nya hemmet. Det var både skönt och sorgligt samtidigt.

4 av 6 fick jag på samma bild. Hoppas på bättre tur nästa gång


Novalight´s By Your Side "Jekku" fick stanna hon oss en extra vecka och det kändes hur enkelt som helst att bara he en valp i huset


Lilla Bellis (Novalight´s Bring it On) flyttade till Replot men hon delägs av mig så hon kommer att ha valpar på kenneln i framtiden

Mars

Då kom Corona och grusade alla våra planer vi hade under våren. Men man trodde ju då att till sommaren skulle allt bli bättre och vi kan leva som normalt...haha så blåögd man var

Men vi hann tävla i agility innan det blev lock down.
Jessica debuterade med korthåriga collien Seela och Ellinor tävlade första gången officiellt med Nova, bägge fick resultat vilket innebar att de var kvalificierade till junior-FM i Vanda i maj. Ellinor slog till med en nolla i hoppklassen och dessutom vinst!!






Och så hann vi med en valpträff för de 3 Vasa-valparna



April

April gick, vad jag minns, mest ut på att få vardagen att fungera med hemundervisningen.
Vår påskresa till Vuokatti blev inhiberad och att gå påskhäxa fick också bli ett annat år.
Det ändå bra var väl att det började bli vår.


Och i april firade vi även att Novas valpar och kennelns första valpkull blivit hela 3 år!!


Här var de ganska så mycket yngre =)

Maj

Man började se en ljusning, skolorna började igen men det som vi väntat mest på, junior-FM var inhiberat, precis som utställningar och annat roligt.

Men vi gjorde som de flesta andra under corona våren, vi vandrade. Jag och hundarna gick Öja vandringsled på 24 km, med oss hem hade säker 50 fästingar så jag tror jag hoppar över den nästa år. Jag hade inga på mig men hundarna som stack huvudet överallt fångade upp dem och de dök upp flera dagar efteråt. Sånahär gånger är jag glad att hundarna inte sover med oss i sängen.


Och min fina Sky fyllde 3 år!!!


Juni

Det var denna sommar jag hade tänkt satsa på utställning nu när jag har så fin hund på uppväxt men allt var inhiberat till sista juli.

På vår agilityklubbs gräsplan växte det så vackert med maskros att jag var bara tvungen att ta mig dit med kameran.


Jag tog mig även en sväng till Vasa för att träffa valparna när de blivit 6 månader
N. Bring It On, N Baby Boss och N.Big Trouble



Det var även i juni vi hamnade att säga farväl till fina Rex efter en kort tids sjukdom. Vi misstänker att han drabbades av lymfom eller någon form av leukemi utifrån hans avvikande blodprov. Han fick en kortisonkur och vi trodde faktiskt att han höll på att bli bättre och att han istället led av en autoimun sjukdom. Men strax innan midsommar blev han så dålig, spydde upp allt han åt, vankade av och an på nätterna och man såg på honom att han inte mådde bra så den 18.6 fick han somna in.



Rex skulle ha fyllt 10 år i juli så han skulle ha kunnat ha många år kvar.

The only thing wrong with dogs is that they can't live forever

Eftersom Rex var min mammas hund blev hon nu plötsligt utan. Så Nova flyttade istället in hos henne för att hon skulle ha promenadsällskap. Så plötsligt hade jag bara en hund hemma...jobbigt.


Juli

Äntligen fick man börja anmäla sig till hundutställningar. Finland hade under sommaren 2-3 insjuknade per dag så vi hade det bra ställt. Vi vågade på oss en familjesemester ner till Åbo och Helsingfors eftersom vår inplanerade resa till Legoland inte blev av.
Hemresan gick via Tammerfors där vi hälsade på Novalight´s By Your Side "Jekku", jag träffade även Colas ägare som jag inte sett sen jag lämnade tillbaka Cola efter en lyckad parningsdate.

Jekku

Jag hann även träffa Novalight´s Blushing Bride "Minka" i juli när de var på familjesemester till Kokkola


Minka har inte haft det så lätt under sina första månader när det konstaterades att hon hade problem med höger höft, troligtvis medfött eller tillkommit under valptiden hos oss, trots att hon fick godkänt på veterinärbesiktningen. Höften luxerade och hon tidvist kunde ha mycket smärtor och var en tid lite småsur och bitsk. Hon hade dålig prognos och avlivning kom på tal. Men familjen ville försöka med bland annat smärtlindring och fysioterapi och idag mår Minka bra och hon är som vilken annan hund som helst. Hon ska röntgas så småningom för att se om höften är korrekt. Jag är så otroligt tacksam till hennes familj som gav henne en chans och jag ser att hon verkligen är en älskad familjemedlem. 
💗💗💗💗Kiitos teille💗💗💗💗 


Och en annan sak, min underbara, kreativa granne designade en logo till min kennel!!


Augusti

Då blev det äntligen tillåtet med utställningar och jag fick äntligen visa upp mina guldkorn.

Först blev det Storkyro 2.8

Novalight's Bring it On BIR/ROP-valp
Novalight's Baby Boss BIM/VSP-valp
Novalight's Big Trouble 2:a bästa hane valp
Bashiri Q-magic von Jomarquiteira Bästa tik 3


Sen fick vi vänta tills 16.8 tills det var dags för nästa utställning i Ylihärmä

Där var det bara Bellis och Sky som deltog.

Bellis blev BIR/ROP-valp igen
Sky fick nöja sig med Mycket god.


September

I september fyllde Sky och Colas valpar 9 månader och dagen till ära deltog vi på utställning i Kokkola

Eftersom det gott bra för Novalight´s Baby Boss "Dobby" i Isokyrö så var de även anmälda till utställningen.

Bellis (N.Bring it On) fick excellent med fin kritik
Dobby (N.baby Boss) blev plötsligt rädd för domaren och ville inte alls vara med mera. Men all heder åt domare Markku Kipinä som verkligen inte ville lämna något trauma åt hunden. Och Dobby fick dessutom bedömningen Mycket god!
Jag var så stolt över dem!! 

Dobby
Bellis

Men dagen före hade Jekku deltagit i sin första utställning, i valpklassen och blev BIR/ROP-valp
Här tillsammans med pappa Cola till vänster, som blev BIR/ROP-veteran

Foto Marja-Leena Kiiveri


Dessutom utökades kenneln med lilla Trixie, Moonhaven French Daisy som jag efter mycket om och men fick hem från Sverige. Hon bor i Jakobstad och kommer att ha en valpkull på kenneln, och så hoppas vi ju på en och annan utställning.


Vi hann även med en agilitytävling under september men inga slående resultat denna gång.


I september var det även tänkt att jag skulle ha åkt till Litauen men den andra coronavågen var på kommande och jag fick vara hemma och sura istället (och det gjorde jag, surade alltså 😅)



Oktober

Coronafallen börjar öka igen men juniorernas distriktsmästerskap blev av med hjälp av vissa coronarestriktioner. och vilket DM det blev!

Jessica blev dubbel guldmedaljör med Nova och Seela i den yngre klassen (under 14 år). Konkurransen var ju inte direkt mördande men det krävs resultat och det fick de!! Nova var dessutom mycket nära att ta en nolla, endast 0.07 sekunder ifrån, ibland har man inte marginalerna på sin sida.


Dessutom var Sky till veterinären för att uppdatera sina hälsoresultat. Hon har fortfarande 0/0 på sina knän och ögon utan anmärkning.

Och Nova har nu flyttat hem till oss igen efter att min mamma fått problem med sitt knä. Men tanken är nog att hon ska flytta tillbaka igen när knät är bättre.

Vi var även och hälsa på lilla Trixie, hon växer och mår fint. Och hon kom gladeligen i min famn trots att jag inte sett henne på nästan en månad


Dessutom deltog Sky och jag i en handlingskurs i Kokkola med Justo Estupina för att få lite tips och ideer till nästa utställningssäsong.

Jag började även som agilityskolare i föreningen efter en paus på många år! Så roligt!!


November

Årets tristaste månad.

Det ända som hände då var att Nova fyllde 6 år!!




December

Restriktionerna blir hårdare och de inplanerade agilitytävlingarna blir inhiberade.

Novalight´s B-valpar fyller 1 år den 13.12!!




Men det är nu, efter hela hösten försökt hitta den perfekta, kompleterande hanen till Sky, som det börjar skrida till verket. Och jag hittade honom, Mr Perfect, men eftersom hanen bor i England blev det även bråttom med tanke på Brexit. Men den frusna sperman anlände i god tid innan Brexit till spermabanken i Tammerfors. Nu får vi bara vänta på löp och hoppas allt går som planerat.

2021

Förra året hade jag inplanerat jobb-byte, studier och ett och annat hundevenemang. Och precis så blev det. 
Under corona-tiden har man även haft tid att reflektera över vad som är viktigt här i världen och vad som egentligen gör en lycklig.
Bland annat har jag insett att min passon för hundar verkligen är en livlina när allt annat är mörkt och deppigt. Jag önskar därför att bättre kunna kombinera hundar med jobbet. På vilket sätt har jag inte arbetat ut ännu men hoppas jag ska veta det innan 2021 är slut.

Dessutom hoppas jag att alla ska få vara friska och lyckliga, det må låta klychigt men det är ju det som verkligen är viktigt, det har man ju insett under 2020.

Jag önskar er alla ett bra 2021!!
Ta hand om varann
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar