måndag 21 december 2020

Mr Right

 Nu är det officiellt, pappa till nästa kull är englelsmannen (men belgiskfödda)


Cairnbraid Onwaba Lukimbi of Gladsheim "Zuri"



Zuri är en fin gentleman som jag "hittade" genom snöbollseffekten dvs surfade in på en sida som ledde till den andra och plötslig såg jag bara en kooiker som var till utsendet en sådan som jag sökte, ju mer jag läste på destu bättre blev han.
Eftersom kooikerhondje räknas som ovanlig ras i England så kan de inte bli champion.
Men Zuri har blivit Bäst i rasen (BIR) på Crufts 2017 som är världens största hundutställning. Dessutom har han blivit på samma utställning bästa hane 2018 och reserv bästa hane 2020.
Eftersom avståndet och Coronan hindrar en vanlig parning kommer Sky att insemineras med fryst sperma. Eftersom Brexit låg lite på blev det nästan lite bråttom men fick meddelande förra veckan att nu har sperman kommit till Finland!! Där ligger den fryst tills det blir dags för inseminering där runt februari gissar jag.
Han har knä PL 0/0 men de kollas ännu en gång innan insemineringen och ögon är ok. Han är fri från ENM och wWd. Han har två kullar sedan tidigare,

Varför jag valde Zuri var framförallt hans stamtavla, trots att hans pappa använts flitigt i avel så är han inte alls bakom de finska kooikrarna i Finland.
Men även hans yttre tilltalar mig, fin helhet och vackert huvud. Dessutom han fördelar som Sky saknar det vill säga storleken, Zuri är 39cm och det var ett kriterie när jag sökte partner, max 40cm eftersom Sky mäter 41 cm. Och han ska helst komma från ett vitt släkte, dvs inte för mycket ticking i pälsen som är Skys andra nackdel.
Jag har ju inte träffat Zuri men hans ägare Sara beskriver honom som öppen och vänlig. Och har man tittat på videor från Crufts utställningen ser man att hunden behöver vara av viss typ för att klara av det. Min Nova skulle aldrig klara av att en domare skulle böja sig ner över henne och klämma på henne utan att jag skulle stå hukad brevid henne, om ens då...

Detta är en kombination som jag hoppas ger många fina och sociala valpar. Otroligt många har skickat mail och visat ett intresse av att köpa valp. Men är du en utställningsintresserad person som är aktiv och vet kooikerns behov är det bara att kontakta mig. Jag söker även en fodervärd till en hane! Meddela mig vid intresse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar