fredag 15 februari 2019

Agilitydebut

Snart har en vecka gått sen Nova och Jessica startade sin första start i agility. Som mamma är jag så stolt att hon klarade sig så bra att ta sig fram och förstå "spelets regler" trots att allting går på finska, ett språk som inte förstår så bra. Och hon var lugn och inte ett dugg nervös, jag trodde jag skulle svimma av nervositet...


Jag, eller vi, hade som mål att få åtminstone ett resultat vilket gör att de skulle kvala in till junior FM i maj.
Och de lyckades bättre än jag kunde hoppas på. Domare var Ritva Herrala och hon hade väldigt lättmemorerade banor så på den fronten behövde jag inte vara nervös.

A-banan som vara en agilitybana tog sin Nova igenom helt felfritt men tiden stannade på +1.78. Men tiden räckte till en andra plats!!! Vårt mål var nått!!

B-banan, som också var agilitybana, gick ännu bättre, felfritt igen och under idealtiden vilket gör att de fick nu sin första anteckning i tävlingsboken!! Denna gång  var det flera som fick nollor så Nova kom på 5:e plats!


Inför C-banan, som var en hoppabana, uppmuntrade jag Jessica att pusha på Nova lite extra, hon hade ju sin resultat så ingen skillnad vad resultatet skulle bli. Nova hade nämligen inte alls samma fart som hon brukar så lite push skulle göra gott, men skyller på att hon just hade löpt. Men banan är felfri och tiden stannar på lite plustid. Och det räckte till en andra plats igen!!!

Sky var hejarklack


Så tre felfria banor på första försöket!! Tur att det kom lite övertid på två av banorna,så vi hinner andas och vänja oss vid tävlingssituationer innan det är dag för klass 2.

Nästa tävling blir i grannstaden Kokkola om 2 veckor med en domare som själv tävlar det kooikrar, spännande!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar