måndag 15 april 2019

Riga 23-24.3

Nu har det ju "bara" gått 3 veckor sen jag kom hem från Riga så dags att sammanfatta.
Jag hoppade på skjuts från Kokkola, denna gång med Maarit och Peter och några andra hugade utställningsentusiaster. Vi var framme fredag kväll efter att ha fastnat i trafikstockning i centrala Riga. Och här hade våren kommit på allvar.
 

Vårt hotell låg på promenadavstånd till utställningshallen så det var enkelt att komma och gå som man ville. På lördag var 3 kooikrar anmälda och som domare fungerade Sigrid Järmer från Österrike. Domaren undersökte hundarna på marken så jag var lite nervös men det gick hur bra som helst. Sky fick EXC med CQ, Nova fick nöja sig med EXC, fina kooikern Linda blev BIR med cert och cacib och Sky fick R-CACIB!
 
På lördagkväll besökte vi en helt fantastisk restaurang, Rigas kändaste (??? kanske...)
LIDO, en restaurang som är som en gigantiskt buffé men säkert närmare 100 olika sorter att välja på. Länge sen jag åt så mycket och så otroligt gott...Och bara huset var som ett konstverk.



Andra dagen så hade antal kooikrar ökat till 4 st. Dagens domare var Maria Ceccarelli från Italien. Sky fick även idag EXC med QC och placerade sig som bästa tik 3, eftersom Linda som även idag blev BIR blivit champion igår och 2 bästa tik var en junior (som har egna cert) så fick Sky cert och reservcacib. Vilket betyder att när Sky (en vacker dag) blir finsk champion så får vi ansöka om Lettiska championatet också. Nova fick nöja sig denna dag också med ett enkelt EXC. Har alltid vetat att Sky är bättre byggd än Nova men detta var första gången som det bevisades också. Men vill inte ge upp tanken på det baltiska championatet för Nova ännu så nog blir det ännu en resa till Lettland för vår del. Dessutom börjar jag trivas i dessa baltländer, måste erkänna att jag nog haft lite fördomar tidigare...

Men visst är det skönt att komma hem, det tycker i alla fall Nova
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar