lördag 30 december 2017

Messari

Inte för att jag tror någon bryr sig (ni vet ju resultatet och det börjar vara 3 veckor sen)  men ska nu sammanfatta lite senaste utställningen i Helsingfors. I flera veckor kunde vi inte använda datorn så jag har inte kunnat skriva nån längre text utan det blev bara en snabb summering av resultaten. Men jag tycker om att läsa andra hundars kritik + att jag ofta brukar googla domares bedömning för att veta vad domaren gillar och inte gillar så därför kommer denna text nu =)

 Det vara nära att det inte skulle ha blivit någon Helsingforsresa. Samma vecka som Messari jobbade jag endast ett skift den veckan oh det var på onsdag och då hade halva jobbgänget insjuknat i magsjuka och det fick jag också men en mycket light-variant, tack och lov. På fredag eftermiddag bestämde jag mig för att åka ändå trots att jag inte uppfyllde karenstiden. Med tanke på att de äldsta barnen vari riskzonen att också insjukna så efter mycket velande från min sida så fick de stanna hemma, skulle inte ha varit roligt varken för dem eller mig att de skulle få magsjuka på utställningen. Och i efterhand fick jag just den time-off som jag behövde, bara rå om mig själv och hundarna.
Nova, som är en utpräglad lanttis skötte sig otroligt bra, att åka spårvagn gick hur enkelt som helst. Sky är ju så underbart valpig och tycker att allt är kul, vill gärna hälsa på alla, speciellt de som inte alls är intresserad av henne.

När dagen D var inne så hade jag redan sett att Nova och Skys bedömningar var ganska nära varandra tidsmässigt och tack och lov var bådas ringar på samma våningsplan. Så bara ingen av ringarna blir försenade skulle det nog gå bra, förstås var ju båda ringarna kraftigt försenade. Så det blev skytteltrafik mellan ringarna och däremellan skulle jag träna Sky (senaste utställningsträning hade varit en katastrof) så jag var rejält nervös hur det skulle gå.

Nemo
foto: Suvi Tyynismaa

Först ut var Novalight`s Amazing Cupcake "Nemo" detta var både Nemos och hans ägares första utställning så det var ju inte den enklaste debut-utställningen men de skötte sig båda mycket bra. Nemo tyckte det var jättekul med alla lekkompisar, han är otroligt social med både hundar och människor. Men när han sen stod i ringens mitt blev plötsligt trycket för hårt, han ville absolut inte att domaren skulle känna på honom. Tyvärr tänkte jag inte på att fota kritikerlappen för domaren Hilkka Salohalla tyckte bra om hur han såg ut trots att han är en väldigt stor kille. Mera ringträning bara, för vacker och trevlig är han.

Sky
foto: Suvi Tyynismaa

Sky gick in  i ringen som hon inte gjort annat än varit på utställning, tandgranskningen gick ur bra som helst. Sky fick KP(HP) och eftersom hon var enda tiken blev Sky bästa tikvalp. Sen i tävlan mot bästa hanvalpen fick vi ta emot BIR-rosetten!! Eftersom vår bedömning var på eftermiddagen så blev väntan inte så lång till grupp-tävlingen, där vi tog ett snabbt ärevarv och that´s it.
Skys bedömning:
Erinomainen koko ja mittasuhteet. Hyvin kaunis ilmeinen pää. Hyvä purenta, silmät ja ?? korvineen. Hyvä kaula ja ylälinja. Ikäisekseen hyvä eturinta ja rintakehä. Riittävät kulmaukset. Hyvä luusto. Erinomainen karvapeite ja väri. Liikkuu hyvin

Quick translation:
Excellent size and proportions. Very beautiful head. Good bite, eyes and ?? ears. Good neck and topline. Good forearm and chest. Sufficient angulations. Good bones. Excellent coat and color. Moves well

Efter Skys bedömning blev det att nästan kasta Sky i buren och ta ut Nova och springa till den andra ringen, hann ganska precis till när tikarnas bedömning startade. Championklassen var den största så konkurrensen var hård men Nova fick Exellent men ingen desto mer placering. Men Nova har verkligen utvecklats bra i kroppen men färgen har blivit ganska oren, hoppas den blir bättre när det kommer ny päls. Borde börja borsta bort den gamla så ny hinner börja komma fram tills nästa utställning i april.
Nova
 foto: Suvi Tyynismaa

Novas bedömning:
Hyvät mittasuhteet omaava. Hyvä kallo mutta hieman kevyt kuono. Hyvä asentoiset korvat ja hyvät korvakorut. Silmissä pyöreyttä. Hyvä kaula ja ylälinja. Hyvä rakenne ja luusto. Hyvin kannettu häntä. Kapee taka-askel ja takaliikkeessä saisi olla enemmän voimaa. Hyvä etuliike. Runsaasti vaaleaa pilkutusta rungossa ja rajoissa. Hyvä käytös

Translation:
Good proportions. Good skull but slightly light muzzle. Good ears and good earrings. Round eyes. Good neck and heat. Good structure and bone. Well carried tail. Narrow back-step and the back movement should have more strength. Good front. Abundantly light patches on the body and borders
Nova
foto: Suvi Tyynismaa

På söndag började bedömningen redan från morgonen. Vi hade hoppats att Nemo skulle ha glömt gårdagen men Nemo uppvisade samma procedur som dagen innan, jag försökte se om jag kunde visa upp honom man han var nog för mammig för att det skulle lyckas så vi beslutade att han inte skulle utsättas för domarhanteringen idag så det inte blir något trauma, han var ju så glad utanför ringen.
Så Nemo åkte hem lite tidigare och Sky var ända representanten från team Novalight´s eftersom Nova inte var anmäld till söndagens utställning. Sky upprepade proceduren med att få KP (Hederspris) och bli bästa tik valp. Vi mötte samma hanhund som dagen innan och denna dag drog han längsta strået, Sky blev alltså BIM-valp denna dag vilket jag var glad åt eftersom jag inte hade möjlighet att stanna till gruppfinalen eftersom mitt tåg skulle åka 15.30.

Dagens domare var Jussi Liimatainen. Skys bedömning var:
Lyhytrunkoinen narttu. Ilmava yleisvaikutelma. Hyvänmallinen kaunis ilmeinen pää. Lyhyt kaula, suora selkä, niukat etukulmaukset. Hyvä rintakehän malli mutta puutteellinen eturinta. Ryhdikkäät liikkeet, takaa voisi olla tehokkaammat

Nöjda och glada åkte vi hem och jag väntar med spänning att få ge mig ut på utställningsbanan igen, det är så otroligt roligt att träffa alla bekanta, atmosfären är trevlig och vinnarutställningen i Mässhallen i Helsingfors (därav namnet messari) är något man bara måste besök, kanske inte varje år men typ vartannat ;)

Jag önskar härmed alla valpköpare (hela 3 st), hundentusiaster, vänner, bekanta och alla läsare ett Gott Nytt 2018!!! Ta det lugnt och ta hand om varann så kanske vi ses i vimlet!!


Have a relaxed weekend!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar