tisdag 5 januari 2016

Helsingfors INT

Nu skäms jag igen över min lathet...
Men nytt år med nya tag.

Jo, den 4 december steg jag tillsammans med de två äldsta döttrarna + Nova på tåget i Kokkola med sikte på huvudstaden. Tågvagnen som tillät hundar var fylld till bredden med andra entusiaster. Och framme i Helsingfors spillde regnet ner. Jag var så nöjd med min burkärra som jag köpt i andra hand redan förra vintern och nu fick jag pröva den på riktigt, och där började helgens största problem. Att få buren med allt tillbehör att hållas på kärran. Det var nog mer än två handfulla gånger hela ekipaget föll omkull, jag hade inte räknat med alla spårvagnsspår och stenlagda gator när jag fantiserade om hur enkelt det skulle vara att få dra kärran efter mig. Så tack svärföräldrar för spännremmarna jag fick till julklapp, de kommer att behövas. Men både barnen och Nova uppförde sig exemplariskt. 

Själva utställningen då...ja...det var nog inte riktigt vår helg om man säger så. På lördag, Helsinkiwinner-15, dömdes kooikrarna av danskan Birte Scheel och 26 ekipage var anmälda. Nova fick MG och placerade sig som 4:de bland juniortikarna.

13 month very feminine head & expression. Correct bite. Dark eyes. Neck could be slightly longer and shoulder angulations could be better. Strong bone, correct topline & tailset. Could be better angulated behind and have shorter hocks. Moves with quite good drive behind but should be more parallel in front. Nice coat

På söndagen var det finsk winner-15 och som domare fungerade Tiina Taulos förutom juniorerna som dömdes av Markku Kipinä. Sammanlagt var 33 kooikrar anmälda. Vi fick samma betyg denna dag men placerade oss som 3:dje, eftersom denna dag var endast 3 juniortikar anmälda.

Hyvä koko ja mittasuhteet, voisi olla voimakkaammin kulmautunut etuosaltaan. Riittävästi kulmautunut takaa. Vielä ?? pää. Kiittävän ?? kuono-osa. Hyvä pigmentti ja purenta. Tummat pyöreät silmät. Hyvät korvat ja korvakorut. Turkinlaatu ok. Riittävät värimerkit. ? ? ? ? Turhan löysä edestä.

Å denna ringsekreterare borde gå skrivkurs så man nu någotsånär kunde tolka vad som stod. Och när man inte har finska som modersmål kan man häller inte gissa sig till vad det skulle stå. Visst var det en liten besvikelse över helgen men det uppvägde av alla nya människor man träffade. När man är ny i rasen är det så roligt, och nödvändigt, att skapa kontakter. Nästa stora kontaktknytarhelg bli på specialutställningen i juni, ska bli så kul!!

Lite bilder från helgen och fotograf är Suvi Tyynismaa


Bild från lördagen. Och trots att jag vet att man inte ska klä sig i samma färg som sin hund står jag här plötsligt med en vit blazer till en vit hund...


Bild från söndagen, juniortikarna. Mittersta tiken Damilers Odette vann båda dagarnas juniortitlar och tikserten. Onnea Eija!!

Så nu pausar vi med utställning och Nova får växa till sig, Och så ska Nova och jag börja på nybörjarkurs i agility, YEEE!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar