onsdag 21 oktober 2015

Motivation är A och O

...inom hunderiet. Men ibland tar det en stund innan man hittar den rätta motivations"redskapet". När jag började träna agility med Demi på 2005 hörde det till att man motiverade med godis, som självklart skulle komma direkt hur handen. För hunden skulle ju lära sig att följa handen. Tack och lov har tiderna förändrats. I dagens agility är det små marginalen i täten och att då ha en hund som följer handen ställer stora krav på förarens spänst och kondition =)

Så när jag började träning med Tiki började jag direkt motivera med leksak. Och han går verkligen igång på leksaker, att träna in slalom var rena barnleken med en hund som hade sådant drive framåt.

Självklart hade jag hoppats på samma resultat med Nova men tyvärr är hennes leksaksintresse ganska svagt medan hon kan göra vad som helst för en korvbit. Så när jag kom igång med slalomträningen igen, efter vårt bakslag, så försökte jag med att kasta bollen åt henne. Det fungerade några gånger men tillslut sprang hon inte efter den mera. 

Men NU, har jag märkt att godis går att använda och du utan att kasta godis framåt, utan jag "kastar" mig själv framåt. Så¨fort hon tar sig igenom porten hoppar/springer jag glatt framåt. Och det är så roligt att se hennes drive framåt, när hon ser att vi är påväg mot de orangea käpparna springer hon fram och tar dem. Lyckan är total =) Vi har nu 2 portar som hon klarar av från NÄSTAN alla håll =) Mycket lovande och hoppas det fortsätter i samma takt.

Lägger upp videon där jag får min inspiration ifrån






Och bara för att tillägga, vi hårdtränar inte, utan ser slalomträningen som ett roligt trick att lära in. Att vi har halva jobbet gjort inom nybörjaragility är ju bara ett plus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar